loading...
نقض حقوق بشر توسط استکبار جهانی کاری از گروه دفاعی دبیرستان شاهد امام حسن عسگری(ع)
علی پازوکی بازدید : 4 یکشنبه 30 مهر 1391 نظرات (1)
قانون جدید انجمن ایالتی کالیفرنیا
هیچکس در دانشگاه حق انتقاد از نقض حقوق‌بشر توسط اسرائیل را ندارد

خبرگزاری فارس: قانون جدیدی در کالیفرنیا به بهانه مخالفت با یهودی‌ستیزی تصویب شده که بر اساس آن هیچکس حق ندارد به موارد فراوان نقض حقوق بشر توسط اسرائیل اشاره کند و نباید در کلاس یا محوطه دانشگاه به آنچه «یهودی‌ستیزی» تعریف ‌شده، اجازه بروز داد.

به گزارش فارس، اتاق فکر «فورن پالیسی این فوکس» که بخشی از اندیشکده «مطالعات سیاسی» در واشنگتن است، در مقاله‌ای به قلم «استفن زونز» می‌نویسد: محیط آکادمیک دانشگاه‌های کالیفرنیا، از قدیم‌الایام مرکز مخالفت گسترده با سیاست‌های ضدحقوق بشری آمریکا در دنیا بوده است اما قانون جدید انجمن ایالتی کالیفرنیا، در پی ریشه‌کن کردن این سنت به اسم مبارزه با یهودی‌ستیزی است.

 * مخالفت قانونی با سیاست‌های اسرائیل هم یهودی‌ستیزی است

قانونی جدید در کالیفرنیا چنان تعریف گسترده‌ای از یهودی‌ستیزی دارد که حتی مخالفت قانونی با سیاست‌های اسرائیل را نیز یهودی‌ستیزی قلمداد می‌کند. انجمن ایالتی کالیفرنیا به تازگی قانونی دوحزبی (اچ‌آر 35) را با رأی شفاهی به تصویب رسانده که حمله‌ای جدی به آزادی آکادمیک و حقوق دانشجویان و دانشگاه است و مصداق بارز نقض حقوق بشر به وسیله دولت‌های مورد حمایت آمریکاست.  

 

* گروه‌های مختلفی به مخالفت با این قانون برخاسته‌اند

این طرح که در پی مخالفت با یهودی‌ستیزی در محیط دانشگاه‌های این ایالت بود، چنان تعریف گسترده‌ای از یهودی‌ستیزی کرده که حتی مخالفت مشروع و اقدامات سیاسی قانونی در مخالفت با سیاست‌های اسرائیل را نیز یهودی‌ستیزی به شمار می‌آورد. این قانون با مخالفت گروه‌های مختلفی مواجه شده که از جمله آنها می‌توان به «مرکز حقوق ثبت شده در قانون اساسی»، «مرکز قانون آسیا»، «صدای یهودی برای صلح»، و «شورای روابط آمریکا-اسلام» اشاره کرد؛ با این حال، این طرح مورد حمایت جمهوری‌خواهان، حمایت دوحزبی فراوانی در بخش دموکراتیک هم به دست آورده است.

 

* قانونی که علیه یهودی‌ستیزی است بیشتر به انتقاد علیه اسرائیل می‌پردازد

این قانون، که هنوز الزام‌آور نشده و مورد حمایت 66 عضو از 80 عضو مجلس سفلای قانون‌گذاری قرار گرفته، خواستار آن است که «نباید در کلاس درس، یا در محوطه دانشگاه» به آنچه «یهودی‌ستیزی» تعریف می‌شود اجازه بروز داد و «هیچ‌کدام از منابع عمومی را نباید برای یهودی‌ستیزی یا تحریک متعصبانه علیه یهودیان به کار برد». این قانون، چند نمونه از اقدامات یهودی‌ستیزانه، از قبیل نقاشی صلیب‌های شکسته آلمان نازی بیرون دفاتر «بنیاد زندگی دانشجویان یهودی هیلل» را فهرست‌ می‌کند. اما بیشتر متن این قانون، درباره انتقاد از اسرائیل است. از میان نمونه‌های یهودی‌ستیزی که در این قانون ذکر شده به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

 * هیچ گروهی حق ندارد به موارد فراوان نقض حقوق بشر به وسیله دولت اسرائیل اشاره کند

• اتهاماتی به اسرائیل، مبنی بر اینکه این دولت متهم به «جنایاتی علیه بشریت» است.

این بدین معناست که نباید فضا یا حقی برای سخنگویان «سازمان عفو بین‌الملل»، «دیده‌بان حقوق بشر» و دیگر گروه‌های معتبر مدافع حقوق بشر که نمونه‌های فراوانی از نقض قانون حقوق بشر بین‌المللی به وسیله نیروهای دفاعی اسرائیل را در اسناد خود ثبت کرده‌اند، قائل شد تا درباره پژوهش‌های‌شان صحبت کنند.

 * کسی حق ندارد بگوید دولت اسرائیل در فلسطین پاکسازی قومی کرده است

• نباید اتهاماتی مبنی بر اینکه اسرائیل در «پاکسازی قومی» دست داشته، وارد شوند.

این بخش بدین معناست که نباید به دانشمندان اسرائیلی که اسنادی را از بایگانی اسناد اسرائیل درباره درگیری سال‌های 49-1947 اسرائیل/فلسطین منتشر کرده‌اند، اجازه اظهار نظر داد؛ طبق این اسناد طی آن مدت، سیاست برنامه‌ریزی شده‌ای برای پاکسازی قومی جمعیت فلسطین در برخی از مناطق به اجرا درآمد.

* نه می‌توان اسرائیل را بایکوت کرد و نه تحریم

• غیرقانونی اعلام کردن «کمپین‌های دانشجویی و تحت حمایت دانشکده برای بایکوت، تحریم و سلب حقوق اسرائیل»

این بخش مانع بایکوت اجناسی می‌شود که در موسسات غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری تولید می‌شوند، مانع تحریمات بین‌المللی علیه اسرائیل به دلیل نقض مداوم بسیاری از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌شود و همچنین مانع از آن می‌شود که دانشگاه سهام خود را از کمپانی‌هایی که طرفدار سیاست‌های اسرائیلند، بیرون بکشد.

 * هیچ تمایزی بین یهودی‌ستیزان و مخالفان سیاست‌های اسرائیل نیست

این قانون فعالیت‌های سیاسی دیگری – چون اخلال در سخنرانی یکی از طرفداران اسرائیل- را نیز «یهودی‌ستیزی» به شمار می‌آورد و استدلالش هم این است که ابراز خصومت به سخنران طرفدار اسرائیل، نه بر اساس مخالفت با سیاست‌های رژیم راست‌گرای اسرائیل که صرفاً به این دلیل است که این کشور یهودی است. در واقع، در تمام بخش‌های این قانون آمده که مخالفت با سیاست‌های اسرائیل برابر با تعصب و خصومت با یهودیان است. دیگر جای بحث نیست که طرفداری‌ از فلسطینی‌ها نیز، گاهی خط قرمز را رد می‌کند و در زمره همان یهودی‌ستیزی قرار می‌گیرد که باید مثل باقی اشکال تعصب محکوم شود. متأسفانه این قانون، هیچ تمایزی بین این اقلیت و اکثریت فعالان حقوق بشری که بر اساس استدلال‌های مشروع حقوق بشری با سیاست‌های دولت راست‌گرای اسرائیل مخالفند، قائل نمی‌شود.

 * این قانون، سنت مخالفت‌ همیشگی دانشجویان کالیفرنیا با قانون‌شکنی‌های آمریکا را ریشه‌کن می‌کند

این طرح نه تنها حمله به آزادی آکادمیک را قانونی می‌سازد بلکه اقدامات مشروعی که علیه یهودی‌ستیزی –که آنقدر که این قانون می‌گوید در محوطه دانشگاه‌های کالیفرنیا رایج نیست- صورت می‌گرفت را نیز از اعتبار می‌اندازد. محوطه‌های دانشگاهی، به ویژه آنهایی که در دانشگاه‌های ایالتی بزرگ در کالیفرنیا هستند، همواره مرکز اعتراضات گسترده به نقض حقوق بشر و مخالفت با سیاست‌های آمریکا در جهت نقض حقوق بشر بوده‌اند؛ چه این قانون‌شکنی در جنگ ویتنام باشد، چه در سرمایه‌گذاری در آفریقای جنوبی آپارتاید، چه مداخله در آمریکای مرکزی و چه حمایت از جنگ‌ها و سیاست‌های اسرائیل. اما ظاهراًاین اقدام دوحزبی در جهت خفه کردن این سنت است.

 * مجلس قانون‌گذاری کالیفرنیا در پی سرکوب هرگونه مخالفت با سیاست‌های آمریکا و اسرائیل است

مجلس قانون‌گذاری کالیفرنیا پیشتر موفق شده بود مخالفت با سیاست‌های آمریکا در قبال اسرائیل و همسایگانش را سرکوب کند، پس دیری نمی‌گذرد که مخالفت با دیگر جنبه‌های سیاست خارجی آمریکا را نیز سرکوب کند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
هرکس شهید حق شد، همراه با حسین است آری مسیر عشق از، عبـــاس تـــا حسین است در کربـــــلای این عصــــر، سوگنــــد بر ابوالفضل «لبیک یا خامنـــــــه ای لبیک یا حسین است»
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 19
  • بازدید کلی : 280